WIDOKI 2022

 

WIDOKI to seria 10 obrazów w dawnej, często już zapomnianej technice, tworzenia obrazów ze słomy. Technika ta polega na naklejaniu płaszczyzn, z wcześniej wyciętych z zaprasowanej i zabarwionej żelazkiem słomy, na płaszczyznę podobrazia. Najczęściej stosowana była do konstruowania małych form przedstawień architektury, elementów przyrody. W moim projekcie zależy mi na nieszablonowy i nowatorskim wykorzystaniu tej tradycyjnej techniki i za jej sposobem uzyskaniu nowatorskich środków wyrazu do zobrazowania współczesności. Głównym celem projektu jest uchronieniu niszowej techniki od zapomnienia. Waży jest dla  także kontekst ekologii jaki daje ta technika, a także potencjał w zakresie promocji kultury poprzez rozwinięcie i uwspółcześnienie rodzimej techniki i pokazania za jej sposobem świata współczesnego.

 

WIDOKI 2022 Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KODRY 

 

Kodra jako technika pochodzi z tradycji rodzimej kultury ludowej. Figuratywna łowicka wycinanka służyła do przedstawiania ważnych zdarzeń z życia wspólnoty, takich jak święta i rytuały. Kasia Kmita używa jej jako narzędzie tworzenia wizualnych zapisów współczesnego życia społecznego. Tradycyjne kodry to prostokątne wycinanki wykonane z kolorowych papierów, wieszane niegdyś w izbach chłopskich u powały, na belkach stropowych (stąd ich prostokątny format). Dekoracje te przedstawiały motywy roślinne i zwierzęce, a także sceny rodzajowe codziennego i świątecznego życia na wsi, prace polowe, wesela, obrzędy kościelne. Celem powstania cyklu pt.”KODRY” jest twórcza interpretacja tego, charakterystycznego dla polskiej sztuki ludowej elementu, polegająca na zastąpieniu dawnych motywów, scenami z życia współczesnych ludzi. Prezentując szeroki wachlarz różnych obszarów egzystencji jak na przykład rodzinne zakupy w galerii handlowej, praca w biurze, elitarny relaks na polu golfowym, cykl ten jest rodzajem zbiorowego portretu życia we współczesności w kontekście kapitalistycznych przemian a także nowych, choć już stosunkowo mocno zakorzenionych, tradycji. Odnosząc się do zabiegu jaki zastosował Władysław Reymont w powieści „Chłopi”, gdzie portret ludzkiej egzystencji silnie związany jest ze zmieniającymi się porami roku, prace z cyklu „KODRY” mają na celu ukazanie życia współczesnych ludzi, w którym naturalny rytm przyrody został zastąpiony rytmem wydarzeń społecznych i kulturalnych (święta, urlopy, festiwale itp.) Zastosowanie dawnej techniki stanowi istotę formalną prac, których idea opiera się na łączeniu kultury ludowej z elementami nowoczesnymi, a także twórczym dostosowaniu jej do współczesności.

 

Cykl pt. „KODRY” powstał w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

PORTRETY

Portrety to cykl prac powstałych w ramach Pracowni Portretowej Kasi Kmity. To nowoczesny i niezwykle oryginalny sposób podejścia do portretu. Bazując na ogromnym formalnym  doświadczeniu wycinania z papieru Kmita stworzyła swój indywidualny sposób na przedstawienie tematu istniejącego w sztuce od jej zarania jakim, bez wątpienia,  jest portret. Jej sposób podejścia  do modela to próba syntetycznego ujęcia najbardziej charakterystycznych cech danej postaci, a prostota ciętych linii umożliwia to w doskonały sposób. Portret tworzony jest z wielu warstw papieru, tektury, co daje wrażenie  przestrzenności. Reliefowość formalna pozwala połączyć przestrzeń odbiorcy z przestrzenią portretowanej osoby.

WYCINANKI CYKL

od 2004 roku

Prace inspirowane polska sztuką ludową  interpretujący  wkraczające w nową rzeczywistość postkomunistycznej Polski elementy wizualne zachodniej popkultury. Prace mają na celu dostrzeżenie  istotnych  przemian jakie dokonały się nie tylko w wymiarze politycznym, czy społecznym, ale również estetycznym.

Tematem prac są  motywy ze świata reklamy i nowoczesnych mediów, uwidocznione na tej samej zasadzie na jakiej dawne ludowe artystki  obrazowały otaczającą  je przyrodę. Połączenie tradycyjnie, wykonanych ręcznie, wycinanek z symbolami popkultury obrazuje nowy sposób postrzegania polskiej tradycji w zglobalizowanym świecie.

Szanowni Państwo,

 

Oferujemy możliwość złożenia zamówienia na obraz, zamówienia portretu lub zapytania o ceny prac.

 

Jeżeli są Państwo zainteresowani złożeniem zamówienia na portret, serdecznie zachęcamy do dołączenia zdjęć.

 

Aby skontaktować się z nami i skorzystać z naszych usług, prosimy wybrać jedną z następujących opcji:

 

  • Wypełnij formularz kontaktowy 
  • Napisz bezpośrednio na adres e-mailowy: kontakt@kasiakmita.com
  • Zadzwoń pod numer telefonu: +48 604 601 845

 

Nasz zespół, działający pod kierunkiem Kasi Kmity, jest przygotowany
by udzielić odpowiedzi na Państwa pytania, zaoferować profesjonalne porady i pomóc w sprawach związanych z naszymi usługami.

 

Z poważaniem,

Zespół Kasi Kmita

Imię:
Nazwisko:
Email:
Temat:
Tekst:
Zdjęcia:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

youtube.com 

Social media

Kontakt

kontakt@kasiakmita.com

kasiakmita_contrafactur_2022

kasiakmita_widoki

pracowniaportretowa.kasiakmita

kmitakasia

+ 48 604 601 845

Katarzyna Kmita urodzona w 1972 roku w Nowej Rudzie. W 1996 roku uzyskała dyplom z zakresu malarstwa na Wyd­ziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 1996 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki “Promocje `96”. W 1998 w „Konkursie im. Eugeniusza Gepperta” otrzymała Nagrodę Rektora Akademii Sz­tuk Pięknych we Wrocławiu. W 2006 roku za serię prac łączących elementy polskiego folkloru i popkultury została nagrodzona na Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”. Nagrodzona wyróżnieniem magazynu “Łossskot” dla najciekawszych postaci kultury 2007 roku. Trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011, 2017, 2022 rok), oraz „Kultury w sieci” 2020 rok. Stypendystka  Stypendium Prezydenta Wrocławia na rok 2022.

 

Wybrane wystawy indywidualne:

 

2023 „ Contrafactur” Muzeum Miejskie Wrocławia, Stary Ratusz, Wrocław

2023 „Parada czyli podobieństwo do osób i zdarzeń”, MOS, Gorzów Wielkopolski

2021-2022 „Przekrój” galeria Geppart, Wrocław

2021 „Ćwiczenia z wyobraźni” w ramach Sympozjum Wrocław 70/20, Muzeum Architektury, Wrocław

2020-2021 „Foyer” Kino Muranów, Krupa Gallery, Warszawa

2020 „Pracownia Portretowa” w ramach programu „Kultura w Sieci” Instagram  @pracowniaportretowa.kasiakmita

2019 „Panorama Horyzontalna. Kodry”  Krupa Gallery w TIFF Center w ramach Sceny Artystycznej 19. MFF Nowe Horyzonty, Wrocław

2016 „Kim byś była, gdybyś była kim chcesz” Mieszkanie Gepperta, Wrocław                                              

2013 „Menu” Galeria Manhattan, Łódź

2012 “Wytnij-Wklej” Galeria Olimpia, Kraków

2012 “Must have it” BWA w Bielsku-Białej

2011 “Must have it” BWA we Wrocławiu

2011 “Sklep z pamiątkami” Kordegarda, Warszawa

2011 “Dobre bo polskie” Galeria-1, Centrum Olimpi­jskie, Warszawa

2010 „Wycinanki”, Instytut Polski w Sofii, Bułgaria

2009 „Parada wycinanek”, Latająca Galeria, Warszawa

2009 „Wycinanki”, instytut Polski ,Budapeszt, Węgry

2007 “Wycinanki”, BWA Wrocław, Bielska Galeria Sz­tuki, Ustka, Galeria Zero, Berlin, Niemcy

2002 “Kojące działanie liczby mnogiej”, Galeria Karowa, Warszawa

 

Wybrane wystawy zbiorowe:

 

2023 „ Jeśli chcemy, by wszystko pozostało jak jest, wszystko musi się zmienić”, Krupa Art Foundation, Wrocław

2023 „ Masa krytyczna”, Oblatów 4, Katowice

2021 „ Hello Helka. Nowelka na papier i wojnę”, Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa

z nieżyjącą artystką Janiną Różą Giedroyć-Wawrzynowicz

2018 „Kot Schrodingera. Wobec tradycji” Galeria Miejska, Wrocław                                                                        

2017 „Bielska Jesień” BWA Bielsko-Biała

2016 „Sztuka szuka IQ” wystawa w ramach ESK 2016, NFM, Wrocław

2016 „SURVIVAL 14” Fabryka Automatów Tokarskich, Wrocław

2016 „PRACE RĘCZNE” Galeria Olimpia, Kraków

2015 „JEST/NIE MA” MWW, Wrocław

2015 „OSTRALE’15” Drezno, Niemcy

2015 „Arte Laguna Prize” Wenecja, Włochy

2015 „16 lat” Galeria Olimpia, Kraków

2014 “MIDNIGHT SHOW II” BWA Dizajn ,Wrocław

2014 ”SURVIVAL” dawny budynek Instytutu Farmacji Akademii Medycznej we Wrocławiu

2014 „UKŁAD PLANETARNY” Galeria Miejska, Wrocław

2009 “20 YEARS AFTER POLISH ART AFTER COM­MUNISM”, Dam 27, Amsterdam, Holandia  BiB w Sassenheim, Holandia

2009 „folk-art-NOW!”, Guter Bahnhof, Brema, Niemcy

2007 “Herzlich wir kommen”, Galeria Pokusa, Wies­baden, Niemcy

2007 “Idolatrie”, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa

2006 “Rybie oko 4”, Bałtycka Galeria Sztuki, Ustka

2003 – 2006 „Przegląd Sztuki Survival”, Uniwersytet Wrocławski, Browar Mieszczański, Dworzec Główny PKP, Wrocław

2001 “XXXV Ogólnopolski Konkurs Malarstwa - Biel­ska Jesień”, BWA,

Bielsko-Biała

2000 “Najgroźniejsze pędzle”, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego, Warszawa

1998 “XVII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego”, BWA, Szczecin

1998 “Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych - Konkurs im. Eugeniusza Gepperta, BWA Wrocław

1997 “Bielska Jesień `97”, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała

1996 “Promocje `96”, Państwowa Galeria Sztuki Legnica

 

Nagrody i stypendia:

 

Stypendium Prezydenta Wrocławia 2023 

Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2022 

Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci” 2020 

Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2017 

Finalistka 10. edycji ARTE LAGUNA PRIZE, Nappe Arsenale, Wenecja 2016 

Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2011 

Wyróżnienie magazynu “Łossskot” dla najciekawszej postaci kultury 2007 

Nagroda na biennale “Rybie oko 4”

Nagroda “Trofea ELLE”

Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, “Konkurs im. Eugeniusza Gepperta”

Nagroda Ministra Kultury i Sztuki “Promocje `96”

 

Prace w zbiorach:

 

Dolnośląskie Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych

Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA

Krupa Art Foundation

P L

kontakt@kasiakmita.com

Facebook

Instagram

©2023 Kasia Kmita